Flickan Mamman och Demonerna


Flickan Mamman och Demonerna 2016

skarmklipp-affisch-flickan
Regi: Suzanne Osten
Manus: Suzanne Osten, Erik Uddenberg
I rollerna: Esther Quigley, Maria Sundblom, Simon Norrthon m.fl.
Längd: 90 min

 

 

 

Bengbulan 1996

Skärmklipp-Bengbulab-300x167[1]
Regi: Suzanne Osten
Manus: Nils Gredberg
I rollerna: Simon Norrthon, Emelie Ekenborn, Erik Gustafson, Lena Klingvall , Malin Ek
Läng: 81 min

 

 

 

Flickan under attack?!

Debatten har rasat i medierna men Suzanne Ostens omtalade långfilm ”Flickan, mamman och demonerna” blev ändå en publikmässig flopp. Endast 1129 biobesökare såg filmen under premiärhelgen. (DN 2016-04-19)

Jag undrar VARFÖR???

Kanske ska jag säga från början, liksom Ti och Siri säger i början av Flickan Mamman och Demonerna, att det kommer att gå bra! Detta är inte en vanlig filmrecension med betygsättning utan bara en reflektion och det kommer att gå bra! Så läs denna reflektion och se filmklippet nedan så ska ni se att det går bra för Flickan Mamman och Demonerna till slut.

Måndag 4 april var det Galapremiär för Flickan Mamman och Demonerna. Samma dag fick jag inbjudan till pressvisningen av Disneys nya film Djungelboken med världspremiär onsdagen den 13 april. Filmen visas både i 2D och 3D. Redan då kände jag en oro, Djungelboken premiär 13 april och Flickan Mamman och Demonerna premiär 15 april. Det räcker inte med att Flickan Mamman och Demonerna har blivit barnförbjuden utan den ska utsättas för en ”attack” från djungeln också, ”Djungelboken-attack”.

Min oro besannades, tyvärr! Måndag 18 april damp ett mejl från Walt Disney Company Nordic ner i min mejlbox: ”DJUNGELBOKEN STÖRSTA ÖPPNINGSHELGEN I ÅR! DJUNGELBOKEN hade premiär på onsdag den 13 april och sågs av 157 640 besökare under den fem dagar långa öppningshelgen vilket är den största öppningshelgen under 2016.” Tisdag 19 april läser jag sedan i DN om öppningshelgen för Flickan Mamman och Demonerna: ”Efter helgens premiär står det klart att endast 1129 besökare i valde att se filmen. I Stockholm, där filmen visades på sex biografer, hade man 688 besökare. I Göteborg såg enbart 149 personer filmen.”

Vidare i DN artikeln uttrycker Eva Esseen Arndorff, VD för TriArt som distribuerar Flickan Mamman och Demonerna, en stor besvikelse över besökssiffrorna och menar att kalla filmen för barnfilm är största orsaken till att så få valde att se filmen.

Visst, så kan man också se på den dåliga publiksiffran. Hade man kategoriserat filmen som ett drama så skulle filmen kanske har setts av många många fler. Men jag undrar om det faktum att en regissör gör en film för både barn och vuxna om ett svårt och skrämmande ämne måste medföra att filmen blir barnförbjuden. Eller är det då den oklara uppfattningen och definitionen i benämningen barnfilm å ena sidan och Medierådets 15-årsgräns å den andra som är den egentliga orsaken till att publiken uteblir? Några, till exempel Malena Janson, samordnare för barn och unga på SFI, önskar att vi inte skulle ha någon barnfilm som egen genre. Se gärna diskussionen om barnfilm under presentationen av Suzanne Ostens nya film som work in progress. Jag har filmat och lagt ut den på min blogg under Audiovisuellt reportage. Klicka på länken nedan och scrolla fram till Baker Karim som inleder presentationen följd av Suzanne Osten och Erik Uddenberg. http://www.aidafilm.se/wordpress/category/audiovisuellt-reportage

Jag undrar också över den dåliga tajmingen eller kanske rättare sagt det olyckliga sammanträffandet att Flickan Mamman och Demonerna har premiär samtidigt som Djungelboken. Hur mycket kan detta ha påverkat den dåliga publiksiffran? Vilken barnfilm som helst skulle haft svårt att ha premiär samtidigt som Djungelboken. En barnfilm som därtill blir barnförbjuden har inte ens fått chansen att konkurrera med Djungelboken under samma premiärhelg.

Sen undrar jag också lite grann över SVTs Kulturnyheternas val av film som recenseras i livesändningen och film som recenseras på deras hemsida. Ingen ont om Djungelboken och att recensera den. Men den filmen med en budget på 175 miljoner dollar och kanske lika stor PR budget får gratis ”reklam” genom en recension på SVTs kulturnyheterna medan Flickan Mamman och Demonerna bara får en recension på deras hemsida. Tänk om det varit tvärtom. Skulle det ha påverkat publiksiffrorna?

Vilka faktorer spelar roll och vilka har makt över en films framgång och fall? Man kan diskutera det från olika perspektiv och dra olika slutsatser. Men en sak är klar, att barnförbjuda en film som också har barn och ungdomar som målgrupp påverkar direkt den filmens framgång!

Som filmare, kulturvetare och drama-, teater- och medielärare har jag gång på gång överraskats och blivit allt mer fascinerad och intresserad av Suzanne Ostens konstnärskap. Jag har länge velat göra en film om Suzanne Osten. Hösten 2014 började jag därför gör en film om henne, under den mest idealiska perioden, då Osten själv hade inlett arbetet med en film baserad på sin barndom. Suzanne Osten skriver i en av sina tidigare böcker, Mina meningar, ”Det som tydligt präglar det jag skrivit mest om – barn och den kreativa processen – är min egen uppväxt. Den var fylld av maktlöshet och kaos. Konsten blev räddningen.”

Jag började min resa med kameran i sällskap för att fånga Suzanne Ostens konstnärskap, person och persona. Suzanne Osten i tre dimensioner!? Jag har följt och filmat Suzanne i olika sammanhang både i Sverige och utomlands; från pre-produktion, produktion och post-produktion av hennes nya film Flickan Mamman och Demonerna till hennes resor bl.a. till Italien och Kina. Just nu följer jag Suzanne Ostens arbete med uppsättningen av David Grossmans, Fallen ur tiden, på Dramaten.

Det är otroligt intressant att följa och filma Suzanne Ostens arbete. Barnperspektivet och den kreativa processen finns med oavsett vad hon än arbetar med. Att ha en dialog med publiken och ha referensgrupper under den skapande processen är Suzanne Ostens signum. Flickan Mamman och Demonerna är inget undantag! Det gör ont i mig att Flickan Mamman och Demonerna som har gjorts med yttersta omsorg, kunskap och en genomtänkt pedagogisk uppläggning ges en 15-årsgräns. Det är ett svek mot barnen, den viktigaste publiken.

När Förvaltningsrätten beslutade att sänka till 11-åsgräns för Flickan Mamman och Demonerna hoppades jag att Medierådet inte skulle överklaga beslutet och filmen skulle få premiär med 11-årsgräns. Men Medierådet överklagade och filmen fick premiär med 15-årsgräns. Alltså filmen är nu fast i en juridisk process. En process som har varit ödesdiger för filmens lansering.

Under kollationeringen av Fallen ur tiden i början av veckan på Dramaten sa Suzanne Osten, efter att alla har presenterat sig, så här: ”Och mig känner alla, Suzanne Osten, den som skrämmer barn!” Jag undrar hur det känns att arbeta i mer än 50 år med barnen i första rummet och för barnets rätt till kvalitativ kultur, som är känd över hela världen som den som har gjort babydrama och är vår första barnfilmsambassadör; och just hon får sin film barnförbjuden!! Kanske Suzanne Osten känner sig som Josef K i Processen, oskyldigt anklagad?! ”Den som skämmer barn”.

Men det kommer att gå bra för Flickan Mamman och Demonerna, precis som det gjort för Bengbulan, Suzanne Ostens första barnfilm 1996. Filmen barnförbjöds först men fick senare 11-årsgräns. Se filmklippet nedan och bedöm själv! Skräck eller skratt? Eller både och! ”Vem vet bäst”? Suzanne Osten? Barnen? Eller Medierådet?