Vinterdvala


2577vinterdvala

Vinterdvala  rate-arate-arate-arate-a

Regi: Nuri Bilge Ceylan
Manus: Nuri Bilge Ceylan, Ebru Ceylan
I rollerna: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbag m.fl.
Längd: 196 min

Ett litet hotell på toppen av ett berg i Anatolien, en före detta skådespelare med sin fru och syster och tre timmar och 15 minuter att närstudera dem och deras relationer i Vinterdvala. Aydin (Haluk Bilginer) har dragit sig tillbaka från rampljuset i Istanbul och driver numera sitt ärvda hotell i hembyn i det storslagna Kappadokien. På hotellet bor också Aydins betydligt yngre fru Nihal (Melisa Sözen) och nyskilda syster Necla (Demet Akbag). Aydin och systern äger inte bara hotellet utan även är hyresvärdar för flera hus i hembyn. Folket i hembyn har det knapert.

Aydin skriver på en bok om turkisk teaterhistoria. Han skriver också artiklar för en lokaltidning. Där diskuterar han moralfrågor och kritiserar folkets moral. Men hur är egentligen moralen hos Aydin själv? Ja, den är minst sagt problematisk. Han sitter på sina höga hästar och är fördömande och oförstående mot folk och situationer: mot hyresgästen som ligger efter med hyran, mot sin fru som försöker samla pengar och hjälpa byns skola, mot systern som efter att hon har läst broderns artiklar försöker tala med honom om tomheten i det han skriver och gör.

Aydin har höga tankar om sig själv. Hans blindhet och oförstånd för allt som försiggår runtomkring honom, speciellt när det gäller frun och systern, ger upphov till duellscener med mycket långa dialoger. Nuri Bilge Ceylan har sagt att han var inspirerad av tre korta noveller av Anton Tjechov. Men man kan också se tydliga spår av Ingmar Bergman i Vinterdvala, speciellt i de verbala duellscenerna.

Ceylan är auteuren bakom prisbelönta filmer som Uzak, Årstider och De tre aporna. Om långa dialoger i Vinterdvala säger Ceylan att de, han och hans fru, som har skrivit manuset tillsammans, har varit tveksamma när de skrev manuset och undrade om publiken skulle acceptera denna mycket litterära dialog som inte brukar vara något problem när det gäller teater.

I vår stressiga värld där allt måste gå snabbt och tid för fördjupning och eftertanke är en lyx är det faktiskt skönt att låta dialogen ta den tid den behöver på bioduken. Man kan säga och förmedla saker och ting på flera olika sätt. Man kan skicka ett SMS eller Twitter med max 140 tecken och förkortningar eller föra en riktig konversation och ett resonemang i lugn och ro med varandra. Vinterdvala är av det senare slaget. Vinterdvala är en tankeväckande film som dröjer sig kvar länge hos åskådaren och mognar och växer mer och mer. På Cannes filmfestival 2014 belönades Vinterdvala med Guldpalmen (Palme d’Or) och kritikernas pris (FIPRESCI). Vinterdvala är Turkiets Oscarsbidrag.