The handmaiden


tolentino-handmaiden-12001

Bild: NonStop Entertainment

 

The handmaiden rate-arate-arate-arate-a

 

Regi: Park Chan-wook

Manus: Jeong Seo-kyeong

I rollerna: Min-hee Kim, Tae-ri Kim, Jung-woo Ha, Jin-woong Jo, m fl.

Längd: 144 min

 

En kammarjungfru, Sok-hee (Kim Tae-ri), en greve, Fujiwara (Jung-woo Ha) och en onkel, Kouzuki (Jin-woong Jo), alla vill ha den adliga, vackra och oskuldsfulla Hideko (Kim Min-hee). Motivet? Ja, pengar, till en början i alla fall.

Den unga kvinnan, Sok-hee, blir med falskt intyg anställd som kammarjungfru till Hideko. Hideko är under hård kontroll av sin onkel Kouzuki som samlar erotisk litteratur och planerar att gifta sig med Hideko. Onkeln, omedveten om grevens listiga plan och hans förbindelse med Sok-hee, släpper in greven till godset, där Hideko spärrats in under ständig bevakning. Det som både onkeln och greven missar är Sok-hees och Hidekos stormiga passion och deras successivt växande och allt djupare kärlek till varandra. Men vägen till deras frihet från mannens kontroll och styre är minst sagt krokig och farlig.

Handlingen i The handmaiden är som den kinesiska asken. Till ytan ser den ut som en ”vanlig ask”, men öppnar du den så finner du en ask inuti den och öppnar du denna ask så finner du ytterligare en ask osv. The handmaiden är en filmatisering av Sarah Waters prisade bok Ficktjuven (2002). Men handlingen i Park Chan-wooks film har förflyttats från det viktorianska England till 1930-talets Japanockuperade Korea. Filmens komplexa handling och berättarteknik expanderas därmed och förutom att den undersöker dynamiken mellan passion och pengar, man och kvinna, kvinna och kvinna, undersöker filmen även förhållandena mellan Korea och Japan under ockupationen, speciellt Koreas överklass.

Om man ska beskriva koreansk film med två ord så kan man säga: Extremt våld. Så kan man också säga om Park Chans-wooks tidigare filmer, men inte om den här. Istället kan man säga: Extrema sexscener. Park Chan-wook verkar vara vän av det Extrema. Och han hanterar det skickligt och lätt! De nakna och vågade sexscenerna mellan de båda kvinnorna i The handmaiden påminner om passionen i det verklighetsbaserade japanska erotiska kärleksdramat Sinnenas rike av Nagisa Oshima från 1976, som chockerade Japan och förmodligen hela världen. Chockerar The handmaiden Japan och resten av världen? Världen har kanske förändrats en smula efter 40 år och chockerats inte längre av nacken passion av det slaget!?