I år firar Stockholms filmfestival 25 år. Detta hyllas med rekordmånga filmer, rekordmånga deltagarländer och ett fullspäckad program. Över 200 filmer från mer än 60 länder möter publiken i Stockholm. Öppningsfilmen är den omtalade Gentleman av Mikael Marcimain och avslutningsfilmen är Wild av Jean-Marc Vallée. Och spotlight ligger i år på HOPE – en hyllning till kvalitetsfilmen. Här hittar du programmet och allt du behöver veta om Stockholms filmfestival: http://www.stockholmfilmfestival.se/
Stockholms internationella filmfestivals 25:e upplaga äger i år rum mellan 5-16 november. Men pressvisningarna är redan igång, sedan exakt en vecka. Tyvärr har det varit lite trassel med min ackreditering i år. Därför missade jag den första pressvisningen: Foxcatcher av Bennett Miller som visades 24 oktober. Det får jag ta igen senare.
Sedan 27 oktober har det dagligen varit flera pressvisningar inför Stockholms filmfestival. Pressvisningarna kommer att fortsätta även nästa vecka. Jag har sett nästan alla de filmer som pressvisats hittills. Här nedan listar jag filmerna och betygsätter dem. Jag kommer att skriva successivt om några av nedanstående filmer. Tillsvidare visar betygen vilka filmer jag varmt rekommenderar.
The Keeping Room av Daniel Barber, (USA, 95 min.)
White God av Korné Mundruczó (Hungary, Germany, Sweden 119 min.) +
The Riot Club av Lone Scherfig (UK, 106 min) +
Unga Sophie bell Av Amanda Adolfsson (84 min)
Gentleman av Mikael Marcimain (Sverige 141 mim.)
Black Coal, Thin Ice av Yi’nan Diao (Kina, 106 min.)
Nightcrawler av Dan Gilroy (117 min.)
Mommy av Xavier Dolan (139 min.)
The Goob av Guy Myill (86 min.)
Flugparken av Jens Östberg (97 min.)
The way He Looks (Varje gång jag ser dig) av Daniel Ribeiro (Brazil, 95 min)
The Tribe av Myroslav Slaboshpitskiy (130 min.)